Operational & Maintenance Excellence bij een tankopslag bedrijf
De uitdaging.
Onze klant moest investeren in uitbreiding en vernieuwing van de terminal om concurrerend te blijven. Om dat te kunnen, moesten de kosten omlaag en de omzet omhoog. De organisatie (operations, maintenance, CS, Sales) was vooral reactief. Zowel intern als extern (naar de klant) in de brandweer modus. Tegenwerking was meer gemeengoed dan samenwerking, naar elkaar wijzen als er iets mis ging was normaal. Voorkomen van problemen kwam men niet aan toe.
Onze aanpak.
Uitvoeren van een analyse naar de huidige OpEx en MainEx volwassenheid. Analyse van de huidige performance op gebied van leverbetrouwbaarheid, kwaliteit, Hands on Tool Time en kosten. Verdieping op de grondoorzaken van de huidige performance en volwassenheid. Op basis daarvan hebben we samen met het MT Operational Excellence & Maintenance Excellence inhoud gegeven en zijn er een vijftal projecten gestart:
- Integraal Performance Management
- Integraal Plannen
- Multi skilling
- Werkvoorbereiding en planning (MainEx)
- Toezicht en Hands On Tool Time (MainEx)
De eerste 3 projecten leiden tot integrale samenwerking tussen Maintenance, Operations en Commercie. De laatste 2 zijn vooral gericht op het voorkomen van wachturen en vergroten van de efficiëntie. Tegelijk zijn er (uit alle teams) ambassadeurs opgeleid tot Lean Greenbelt. Zij faciliteren deels deze projecten en zullen continu verbeteren in en vanuit de teams initiëren en faciliteren. Dit samen met de structuren die we met de projecten aanbrengen zijn de ruggengraad van continu verbeteren en het streven naar Operational Excellence.
Lees meer over Integraal Plannen en Integraal Performance Management:
Wat is Integraal plannen?
Wat is Integraal Performance Management?
Het resultaat
- Groei van de OPEX volwassenheid van de organisatie van niveau 1 (reactief) naar (doel 2019) niveau 3 (gestructureerd)
- Blijvend continu verbetergedrag
- Verbeterde planning-betrouwbaarheid van 25% naar 75%
- NPS groei van 35 punten
- Reductie van de operationele kosten van 14% agv verbeterde efficiency, inhuur reductie en kosten control binnen maintenance
Het bottom-line resultaat van de efficiëntie verbetering is dan 1,5 miljoen Euro per jaar.
Vorige case
Implementatie en digitalisering risicobeoordeling in de werkvergunning
De uitdagingTijdens een reguliere audit van de overheid kreeg onze klant een afwijking. Het bleek...
Volg ons