Rapid Performance Improvement (RPI) wave op de doorlooptijd van het keuringproces
De uitdaging.
Onze klant levert producten aan Volvo in Zweden. De producten worden gekeurd in een laboratorium. Indien het resultaat van de eerste keur niet op specificatie is, kan een 2e keur uitgevoerd worden. Daarvoor moet het product terug het proces in om een sample uit te nemen die weer naar het laboratorium gaat voor keuring. De doorlooptijd van dit 2e keurproces werd als ‘heel lang’ ervaren (4 weken werd gezegd). Aan Flowant is de vraag gesteld om feitelijk te achterhalen wat de doorlooptijd van het proces is en wat de oorzaken zijn van (te) lange doorlooptijden.
Onze aanpak.
In 8 weken tijd hebben we feitelijk, op basis van data analyse, vastgesteld wat de doorlooptijd is en waar de lange doorlooptijden in het proces zitten. Tegelijk hebben we doormiddel van interviews de emotie en meningen over het proces (en elkaar…) opgehaald om de beleving te kunnen toetsen aan de feiten.
1.Op basis van interviews is het huidige proces in kaart gebracht en de ervaren knelpunten (zie figuur boven)
2.Op basis van een grote dataset is met behulp van Excel en Spotfire (data analytics programma) de feitelijke doorlooptijd van de verschillende processtappen in kaart gebracht (figuur onder)
3.Alle betrokkenen in de keten zijn meegenomen in de interviews en analyse, samen zijn de oplossingen bepaald en doorgevoerd
Het resultaat
1.Huidige proces en doorlooptijd feitelijk vastgesteld. Het bleek dat de lange doorlooptijd niet in het fysieke (productie) proces zat (wat wel werd gedacht) maar in het proces erna, bij sales en customer service.
2.Samen met betrokkenen zijn de oplossingen voor de oorzaken bepaald:
a.Eerder inzicht in de producten die naar 2e keur gaan voor sales en CS dmv een rapportage in Power BI (Microsoft oplossing)
b.Twee keer per week een overleg tussen de Technical service afdeling, Sales en CS om pro-actief te sturen op de producten die langer dan de norm dreigen te gaan duren
Vorige case
Implementatie en digitalisering risicobeoordeling in de werkvergunning
De uitdagingTijdens een reguliere audit van de overheid kreeg onze klant een afwijking. Het bleek...
Volg ons