Als je Alex vraagt wat hij doet, krijg je niet meteen een standaard antwoord. Zijn werk als consultant is namelijk allesbehalve voorspelbaar. De ene dag staat hij om half zeven ‘s ochtends bij een klant in Zaandam, de andere dag duikt hij thuis in de voorbereiding van complexe projecten. “Geen dag is hetzelfde, en dat is precies wat ik zo mooi vind aan dit werk,” zegt hij met een grijns.
Maar hoe is hij hier terechtgekomen? Wat drijft hem? En waarom wordt hij door zijn collega’s de ‘haarlemmerolie’ van Flowant genoemd? Laten we Alex beter leren kennen.
“Ik heb altijd de drang gehad om dingen te creëren en te verbeteren,” vertelt Alex. Dat begon met een technische studie, gevolgd door bedrijfskunde. Toch had hij nooit de ambitie om consultant te worden. “Je groeit erin,” legt hij uit. “In eerdere banen merkte ik dat ik steeds bezig was met processen verbeteren. Op een gegeven moment dacht ik: waarom maak ik daar niet mijn werk van?”
En zo geschiedde. Inmiddels begeleidt Alex al ruim 20 jaar industriële bedrijven bij het optimaliseren van hun organisatie, processen en performance management met een focus op de maakindustrie en tankopslag. In deze sectoren heb ik veel ervaring en diepgaande kennis opgedaan. Daarmee kan ik daar veel waarde toevoegen en die ervaring vinden klanten heel prettig. Je begrijpt elkaar heel snel en kan snel meedraaien.
Volgens Alex draait consultancy om samenwerking en klantrelaties. “Vertrouwen winnen doe ik niet bewust,” zegt hij nuchter. “Ik doe gewoon mijn werk: ik loop mee op de werkvloer, stel veel vragen en laat zien dat ik de sector begrijp.”
Een goede consultant haalt oplossingen uit het team zelf. Dat geldt vooral als er weerstand is tegen veranderingen. “Mensen laten meedenken en meebeslissen is cruciaal. Ik zeg vaak: ‘Probeer het gewoon eens. Werkt het niet? Dan passen we de werkwijze aan of stoppen er zelfs mee om het helemaal anders te doen.’ Die aanpak helpt.”
De grootste uitdaging? Verwachtingen managen. “Vooraf moet je duidelijk krijgen wat een klant écht wil. Soms weet een klant dat zelf niet eens.” Een voorbeeld? Een zware werksessie waarin iedereen het met elkaar oneens was. “Ik had er veel tijd in gestoken, maar tijdens de sessie twijfelde ik even of we eruit zouden komen. Achteraf bleek dat we tóch de juiste richting op gingen. Dat zijn de mooie momenten.”
Zijn voldoening haalt Alex uit het succesvol afronden van een project. “Als iets waarvan je dacht dat het moeilijk was, toch goed verloopt – dát is waar ik het voor doe. En als klanten daarna met complexere vragen bij ons komen, weet je dat je iets goed hebt gedaan.”
Samenwerken met het team van Flowant is voor Alex een verademing. “We werken zonder bureaucratie, zijn flexibel en vullen elkaar perfect aan. Iedereen brengt zijn eigen kracht mee en er is totaal geen gedoe over organisatorische zaken.”
Zijn rol binnen Flowant? “Ik ben de meest ondernemende van ons. Ik verbind mensen en zorg dat alles soepel loopt – als een soort haarlemmerolie.”
Waar Alex Flowant over vijf jaar ziet? “Meer projecten bij grote en kleinere klanten en een vast team van freelancers waarmee we ze bedienen, met focus op kwaliteit, niet op groei of meer. Misschien zelfs strategische samenwerkingen of overnames.”
En zijn persoonlijke droom? “Een community van Alfa en BMW liefhebbers creëren met een leuke hang-out en werkplaats, waar we klussen, kopen en verkopen. Gewoon voor de lol”
Tot die tijd blijft Alex doen waar hij goed in is: complexe processen versimpelen, klanten helpen groeien en ondertussen Flowant verder uitbouwen. En dat alles met dezelfde energie, gedrevenheid en passie waarmee hij ooit begon.
Wil je meer weten over Alex en zijn werk? Neem contact op of volg Flowant voor meer inzichten!