Cases, Logistiek en bulkopslag, Productie

Verbeteren van doorlooptijden bij meerdere tankopslag terminals

26 augustus 2025

De uitdaging

Bij een toonaangevend tankopslagbedrijf was sprake van inefficiënt gebruik van steiger- en laadcapaciteit. Schepen, barges en trucks lagen of stonden te lang stil – niet vanwege het pompen zelf, maar door vertragingen in de aanloop- en afhandelfases. Hierdoor ontstonden wachttijden, capaciteitsverlies en onbenutte planningsruimte op zowel de steigers als de laadzones voor trucks.

Onze aanpak

Om tot de kern van het probleem te komen, hebben we een integrale analyse uitgevoerd waarbij we letterlijk en figuurlijk zijn meegelopen in de operatie. We hebben:

  • Meegelopen met operators op het terrein en in de control room

  • Inzage gekregen in de processen bij Customer Service

  • Interviews gehouden met sleutelfiguren in operatie, maintenance, planning en logistiek

  • Overleggen beoordeeld op effectiviteit en samenwerking

  • Diepgaande data-analyse gedaan van aankomst-, start-, pomp- en vertrektijden

  • Een werksessie georganiseerd met alle betrokken disciplines om het huidige proces en de verbeterpunten erin in kaart te brengen

Inzichten

De analyse bracht naar voren dat vooral in de pre-pump en post-pump fases van schepen en barges, en in het in- en uitrijproces van trucks, onnodige vertragingen ontstonden. De potentie? Een doorlooptijdreductie van ca. 20% in deze fases, met directe impact op beschikbaarheid en benutting van de infrastructuur.

Aanbevelingen en verbeterinitiatieven

Op basis van deze inzichten is een gerichte aanpak geformuleerd, met als speerpunten:

  • Standaardiseren van processen rondom aanloop en afhandeling

  • Delen en borgen van best practices en werkinstructies

  • Training van medewerkers om kennis, gedrag en samenwerking te versterken

  • Verbeteren van de operationele planning zodat inzicht ontstaat op de hele workload van operations zodat prioriteiten beter kunnen worden gesteld en de klant een betrouwbare belofte kan worden gedaan
  • Datagedreven verbeteren, door gebruik te maken van realtime en historische data in dag- en weekevaluaties

Het resultaat

De aanpak vormt de basis voor structurele verbeteringen in de operatie. Met relatief eenvoudige, maar goed doordachte interventies ontstaat er ruimte om meer lading per dag te verwerken, wachttijden te verlagen en de samenwerking tussen afdelingen te versterken. In het vervolgtraject zullen doormiddel van werksessies het future state proces en plannningstool maken, standaardiseren en trainen zodat iedereen in staat is om het resultaat verder te verbeteren. De aanpak zal ook leiden tot samen verbeteren en dus betere samenwerking in en tussen teams. De volgende 2 terminals staan al in de planning om dezelfde analyse en verbeteringen uit te voeren!

Laatste cases